fbpx

Formiranje vlasti: Nadrealisti u trci za fotelje

Koalicija potpis Muhamed

Kraj je godine i sumiraju se rezultati. Mnogi naši političari koji obnašaju izvršne funkcije u vlasti održavaju press konferencije na kojima rezimiraju proteklu godinu, a slična stvar je i sa političkim partijama. Svi oni su složni u tome da napredujemo. Da li je to baš tako?

Piše: Muhamed Kovačević

Nakon što su na nikad gori i skandalozniji način sprovedeni Opšti izbori u oktobru, svjedočili smo prvom sklapanju „stvarne koalacije“ kako su to naveli potpisnici spomenutog ugovora. Riječ je o dokumentu kojeg su potpisale stranke okupljene u naziv osmorka, zatim stranke okupljene oko SNSD-a, i HDZ tj. stranke okupljene oko Hrvatskog narodnog sabora. Cilj naravno jasan, zauzeti fotelje i resurse, te iz cijele priče isključiti starog i poznatog partnera – SDA. Naravno to je sve upakovano o lijepi dekor, nakićen opštim frazama o „dobrom ugovoru“ ili pak „obostranoj ljubavi“, koji nije mogao da protekne bez optužbi o veleizdajništvu, suradnji sa kriminalcima, što ratnim, što poratnim i naravno zanemarivanju puta ka NATO-u. To je standardni folklor ožalošćene SDA koja i pored činjenice da ne posjeduje nikakav kapacitet za uspostavu koalicione vlasti, o toj istoj vlasti i dalje sanja.
Realno gledajući, vlast bi najbrže mogli dobiti na državnom nivou. HDZ-ova uzdanica Borjana Krišto, uz 2:1 glasova u Predsjedništvu, dobila je mogućnost da formira Vijeće ministara BiH. Biti će zanimljivo saznati zvanična rješenja, odnosno imena ljudi koji će voditi određena ministarstva i agencije. Novost je ta da će nakon punih osam godina HDZ izgubiti tzv. „finansijsku vertikalu“, odnosno Ministarstvo finansija, koje je bilo najomiljenije ministarstvo pomenute stranke. Također će biti novost da će i Ministarstvo sigurnosti koje je tradicionalno ministarstvo koje su popunjavali Bošnjaci sada kao i pomenuto Ministarstvo finansija preuzteti SNSD. Ovo već nagovještava moguće pomake, jer ako se uzme u obzir da će Milorad Dodik direktno upravljati sa čak dva budžeta - državnim i Budžetom predsjednika RS, to bi u praksi moglo značiti namještanje konkrusa, tendera i javnih poziva za bliske prijatelje, rođake i kumove. Naravno, novca i sredstva neće zafaliti ni odanim stranačkim botovima, posebno ako se riješi pitanje misterioznog četvrtog delegata u Domu naroda iz reda Srba, koje bi po svemu sudeći moglo opet pripasti upravo Dodiku, tj. SNSD-u. Što se tiče Vijeća ministara, zanimljivo će biti posmatrati procese u diplomatiji, odnosno u vanjskoj politici, gdje će dosadašnju skandaloznu ministricu Turković vjerovatno prema najavama zamijeniti neiskusni Konaković. Upravo ova promjena nagovještava itekako zanimljiv i uzbudljiv politički život gdje će do sada nestaloženi Konaković imati priliku da iz ugodne pozicije političkog analitičara i publiciste preuzme tešku i odgovornu ministarsku poziciju u kojoj će morati balansirati između ličnih afiniteta i stranačkih želja, te zahtjeva nikog drugog do li Željka Komšića koji mu je po ustavu nadređen, odnosno šef narodskim jezikom kazano. Posebno će biti zanimljivo kako će se Konaković ako preuzme tu poziciju ponašati prema diplomatskom koru kojeg je instalirao Komšić. Upravo tu predviđam mnogostruke skandale koji će mjesecima zabavljati BH javnost. Zabave i skandala sigurno neće nedostajati ako poziciju na čelu Ministarstva sigurnosti preuzme i Nenad Nešić.
Potencionalno jako ozbiljno pitanje migracija koje u vrlo kratkom vremenskom periodu može postati primarno sigurnosno pitanje u BiH trebao bi rješavati čovjek koji također nema nikakvo odgovarajuće iskustvo. Što se Nešića tiče, ostaje nada da neće proći standardnu sigurnosnu provjeru SIPA-e, jer kako je poznato u javnosti dotični se povezuje sa raznim kriminalnim krugovima koji se bave proizvodnjom i prodajom narkotika i gdje se navodi da su protiv njega pokrenute već određene predistražne i istražne radnje.
Imajući u obzir ovo navedeno kao i činjenicu da je prije desetak dana BiH zvanično dobila i kandidatski status za prijem u EU, postavlja se pitanje kojim će se smjerom odvijati procesi na državnom nivou? Da li ćemo svjedočiti ponovnim blokadama ili će možda doći do nekog vida kompromisa koji bi usitnu neke procese pokrenuo naprijed? Mislim da odgovor nije teško pogoditi.

Dispozicija entiteta
Nakon brzopoteznog sklapanja državne vlasti, koja se doduše još uvijek nije desila ali nam garantuju da će se desiti - slijedi konstruisanje vlasti na nižim nivoima vlasti. Tu se naravno misli na entitete odnosno FBiH i RS. Što se tiče FBiH, stvari uopšte ne izgledaju sjajno. Iako je visoki predstavnik na dan izbora namjetnuo svoje odluke koje su prema njegovim riječima trebale da završe blokadu FBiH, čini se da od toga neće biti ništa. Svjesna da će izgubiti Predstavnički dom SDA se dala u „lobiranje“ kandidata za dom naroda FBiH, kao jedini preostali način korištenja mehanizma prijetenje i blokade u želji za povratak ako ništa makar na federalni nivo vlasti. No prema svemu sudeći i taj pokušaj je propao. Iako se još uvijek čeka konačno tumačenje nametnutih odluka, nije isključeno da visoki predstavnik ponovo napravi presedan i donese novu odluku kojom bi samo potvrdio da SDA može biti zaobiđena u formiranju vlasti iako bi imala možda i većinu u Domu naroda FBiH. Ova vrsta presedana kojom se potvrđuje da pozicija potpredsjednika FBiH više nema moć da blokira uspostavu Vlade FBiH, u mogućnosti bi se itekako mogla odbiti od glavu, nikom drugom do li HDZ-u, koja trenutno profitira na tom pravilu. Jer ako se uzme pitanje proste većine u Domu naroda FBiH u nekim sljedećim izbornim ciklusima vrlo je vjerovatno da sadašnja sudbina SDA čeka upravo HDZ. Vjerovatno i zbog toga se ne dešava ništa po formiranju Vlade FBiH koja osim što će okončati vladavinu skandaloznog Novalića. Sigurno će doći do neke novine i promjene jer se očekuje ogromna čistka prvenstveno SDA kadra koji je bio postavljen na razna menadžerska mjesta i vodeće izvršne pozicije.
Što se entiteta Republika Srpska tiče tu formiranje vlasti odavno nije problem. Centralistički model upravlja vrlo jednostavno daje vlast onom koji ima skupštinsku većinu, a to je sada kao i prošli put stranke okupljene oko SNSD-a. No formiranje vlasti i vođenje vlasti su dva različita pojma. Tako smo uvidjeli da je po pitanju vođenja vlasti, odnosno po pitanju imenovanja vlasti, vodeća stranka u RS-u izabrala populističku taktiku „vješanja Pedra“ gdje se u bombastičnog dvostrukoj smjeni čak dvojice ministara poslala poruka. Osim što su ti ljudi iskorišteni kao žrtvovani jarci krenuće se u obračun sa stranačkim uhljebima koji su bili uposleni upravo u institucijama vlade i koji su dobijali redovne plate iako nisu dolazili na posao. Uistinu hrabra odluka koja se može smatrati presedanom jer do sada niti jedna vladajuća struktura nije krenula u obračun sa svojim uhljebima. Osim ovoga, ista ta Vlada RS, će prema zadnjim najavama i dalje nastaviti da se bavi pitanjima koja nisu u njenoj nadležnosti kao što su pitanje državne imovine, gdje će u procesu pravljenja zakona da se oduzme imovina koja inače pripada državi te kreirati poznati dnevnopolitički folklor koji podrazumjeva standardne apelacije ka Ustavnom sudu, pa do ponovnog reagovanja visokog predstavnika.

Smog je srce Evrope
Kantonalni nivo vlasti vjerovatno zanimljiv samo ljudima koji stanuju u Sarajevu ili pak u Tuzli, kao i federalni još uvijek nije dobio zvanični legitimitet. Kanton Sarajevo, kao najznačajniji i najbogatiji administrativni centar u BiH, čeka rješavanje uspostave prije svega Federalnog nivoa vlasti gdje su mnogi dosadašnji vršioci izvršne vlasti i ministarskih pozicija uplanili sebe, ostavljajući tako svoja dosadašnja mjesta upražnjenim. No imenovanjem Nermina Nikšića kao budućeg Federalnog premijera, došlo je do neočekivanog disbalasna želja, prvenstveno iz redova Naše stranke, koja se za sada mora zadovoljiti samo premijerskom pozicijom na kantonalnom nivou. Problem je što je upravo ta pozicija i tiha patnja predsjednika stranke SBiH – Semira Efendića, koji i pored značajnog kolacijskog kapaciteta gotovo sigurno neće postati premijer Kantona Sarajevo. Ali ko god da preuzme to nezahvalno mjesto očekuje ga ogroman posao rješavanja decenijski nagomilanih problema koje je u amanet ostavila SDA koja je i sa najjačom stranačkom bazom i opozicija u Skupštini kantona. Zanimljivo će biti posmatrati i odnos grada i Kantona, gdje dosadašnja nesposobna gradonačelnica umjesto borbe za povratak ustavnih nadležnosti gradu se opredjelila za krečenje fasada, uređivnje korita rijeke i proglašenje najzagađenijeg grada u svijetu koji se zimi iz zraka ne vidi od smoga – srcem Evrope!

Ko preživi pričat će
Ono što je sigurno, svaka sljedeće kalendarska godina biti će za običnog čovjeka teža i izazovnija. Neuređeni socijalni sistem te gotovo raspadajući zdrastveni sistem posebno će otežavati život u narednoj 2023. godini. Pored svega toga tu je sigurno inflacija koja će pojesti sve premale penzije i premale prosječne plate. Sve će to u lančanom procesu dovesti i do daljeg iseljavanja. Sljedeće godine će se prvi put značajnije osjetiti i nedostatak zanatskih stručnjaka na tržištu rada. Sve u svemu, spasa nam nema, ali propasti nećemo. A ako ništa nikada nam neće biti dosadno, jer tu su naši političari, naše najveće zvijede da nas zabave i pokažu da smo mi uvijek spremni da kupimo jedan te isti fol.